×

عواقب عدم تعویض به موقع تسمه تایم

30 خرداد 1401 ادمین لوازم آنلاین

هر خودرو دارای لوازم یدکی متفاوتی می باشد و جهت بهبود عملکرد و همچنین کاهش هزینه ها باید بازدید دوره ای را برای خودرو داشته باشیم تا در بلند مدت هزینه ها را کاهش دهیم.یکی از این موارد تعویض به موقع تسمه تایم است که در این مقاله شما را با اضطلاحات و زمان تعویض تسمه تایم آشنا می کنیم.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم چیست

برای استفاده بهتر و کارکرد بهینه موتورهای خودرو، مانند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره، زمانبندی بسیار مهم است. یکی از اجزای خودرو که اغلب در طول تعمیر و نگهداری معمول خودرو نادیده گرفته می شود، تسمه تایم موتور است. اگر تسمه تایم از کار بیفتد، موتور متوقف می شود و مشکل گیر افتادن در کنار جاده را خواهید داشت و باید ماشین را با یدک کش به یک تعمیرگاه ببرید تا تسمه تایم تعویض شود. از سویی دیگر، اگر تسمه تایم موتور پاره شود ممکن است آسیب شدید و خسارات زیادی به اجزای داخلی موتور وارد کند. با تعویض به موقع تسمه تایم می توان به راحتی و نسبتاً ارزان از این خسارت احتمالی جلوگیری کرد.

نقش تسمه تایم در خودرو

نقش تسمه تایم در خودرو

تسمه‌ تایم از نظر ظاهری شبیه تسمه‌های سرپانتین لوازم جانبی موتور هستند و به گونه ای طراحی شده است که در سطح داخلی دندانه‌های مربعی دارد. جنس تسمه تایم معمولاً از لاستیک تقویت شده با نایلون ساخته می شود. تسمه تایم چرخش میل لنگ را به میل بادامک منتقل می کند. میل بادامک دوار سوپاپ‌ها را فعال می‌کند که هوا و سوخت را به سیلندرها می‌رسانند و گازهای احتراق را به سیستم اگزوز دفع می‌کنند. سوپاپ‌ها و پیستون‌ها دائماً با سرعت بسیار زیاد بالا و پایین می‌روند. هنگامی که پیستون ها پایین هستند، دریچه ها باز هستندو زمانی که پیستون در بالای مسیر حرکت خود قرار دارد، دریچه ها بسته می شوند. برخی از موتورها اجازه نمی دهند بین یک سوپاپ در پایین ترین نقطه و یک پیستون در بالاترین فاصله وجود داشته باشد.

بنابراین، تسمه تایم، حلقه حیاتی برای اطمینان از عدم برخورد این قطعات می باشد. در صورت وقوع برخورد، آسیب به سوپاپ ها، پیستون ها، سر سیلندر و دیواره سیلندر می تواند منجر شود و این موضوع می تواند یک تعمیر با هزینه های بالا باشد. تسمه تایم معمولاً توسط یک پوشش محافظت می شود و داشتن پوشش بازرسی چشمی را غیرممکن می کند. بسیاری از خودروهای داخلی که و خودروهای وارداتی به تسمه تایم مجهز هستند.

اما برخی خودروهای بنز و بی ام و و دیگر خودروهای خارجی به جای تسمه تایم به زنجیر تایم متکی هستند. برای پاسخ به این سوال که خودروی شما دارای تسمه تایم است یا زنجیر تایم به تعمیرگاه بروید. برنامه تعمیرات و نگهداری خودرو منبع فواصل تعویض تسمه تایم است، معمولاً هر 90 هزار تا 140 هزار کیلومتر می باشد و به جنس تسمه تایم و عادات رانندگی بستگی دارد. تعویض تسمه تایم معمولاً مستلزم برداشتن تسمه محرک موتور است که دینام، پمپ آب، پمپ فرمان فرمان و تهویه مطبوع را کار می کند. هنگام نصب تسمه تایم جدید، این تسمه یا چند تسمه را تعویض کنید.به طور کلی مشکلات تسمه تایم خود را بدون هیچ هشداری نشان می دهند. هیچ صدای جیغی وجود ندارد که به شما بفهماند زمانش فرا رسیده است. اگر ماشین شما خوب کار کرد و سپس موتور به طور ناگهانی با یک ضربه متوقف شد و دوباره راه اندازی نشد، احتمالاً تسمه تایم شما است. زمان بندی موتور باید دقیقا تنظیم شود، در غیر این صورت سوپاپ ها و پیستون ها ممکن است با هم برخورد کنند و در نتیجه تعمیرات موتور بسیار گران تمام شود. اگر تسمه تایم شما دچار مشکل شده است ، قبل از اقدام به تعویض تسمه تایم مطمئن شوید که سوپاپ آسیب ندیده باشد.

تفاوت تسمه تایم و زنجیرتایم در چیست؟

تفاوت تسمه تایم و زنجیرتایم در چیست؟

زنجیر تایم در موتور خودرو قرار دارد و قسمت های مختلف موتور را همگام می کند تا بتوانند با هم کار کنند. زنجیرتایم حرکات میل لنگ را به میل بادامک منتقل می کند و مانند یک زنجیر از حلقه های فلزی ساخته شده است و اجازه می دهد تا به چرخ دنده ها و چرخ های مختلف بچسبد. زنجیر تایم باتوجه به مدل ماشین شما می تواند تک ، دوتایی یا سه تایی باشد و با وجود یک کشنده هیدرولیک محکم نگه داشته می شود.

 تسمه تایم بهتر است یا زنجیر تایم؟

✔️مزایای زنجیرتایم

طول عمر زنجیر تایم نقطه قوت اصلی آن است. در کل به دلیل استحکام بالایی که دارد نیاز به تعویض نداشته باشد و باید تمام عمر خودرو را دوام بیاورد.

پس از رسیدن به 200 هزار کیلومتر باید زنجیر تایم بررسی شود و عملاً نیازی به تعمیر و هزینه ندارد.

برخلاف لاستیک تشکیل دهنده تسمه تایم، فلز موجود در زنجیر تایم در برابر تغییرات دما مقاوم است.

❌ معایب زنجیر

میزان نرمی چرخش زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم کمتر می باشد و این کار انرژی بیشتری مصرف می کند.

زنجیر تایم از تسمه تایم سنگین‌تر است و بنابراین مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که در دراز مدت بر مصرف سوخت خودرو تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این وزن آن بر قدرت موتور نیز تاثیر دارد.

زنجیر تایم در حال کار بسیار پر سر و صداتر از تسمه تایم است.

با توجه به وزن زنجیر تایم، معمولا تنها امکان تجهیز سیلندرهای بزرگ وجود دارد.

قیمت خرید زنجیر تایم بسیار بالاتر از تسمه تایم است.

از آنجایی که زنجیر تایم از حلقه های فلزی ساخته شده است، باید دائماً با روغن موتور روغن کاری شود.

زمان تعویض زنجیر تایم

معمولاً نیازی به تعویض زنجیر تایم خودروی خود نخواهید داشت. زمانی زنجیر تایم نیاز به تعویض دارد که احتمالاً در نتیجه روانکاری ضعیف آسیب دیده باشد. اگر مشخص شد که زنجیر تایم آسیب دیده است، ضروری است که از یک متخصص مورد اعتماد برای انجام کار استفاده کنید. در واقع، در برخی خودروها، مکانیک برای دسترسی به زنجیر تایم مجبور است کل موتور را از هم جدا کند. اگر زنجیر تایم پاره شود، می‌تواند به سایر قطعات موتور مانند سوپاپ‌ها آسیب برساند و تعمیر گسترده‌تر و گران‌تر می‌شود.

به طور کلی مشکلات تسمه تایم خود را بدون هیچ هشداری نشان می دهند. هیچ صدای جیغی وجود ندارد که به شما بفهماند زمانش فرا رسیده است. اگر ماشین شما خوب کار کرد و سپس موتور به طور ناگهانی با یک ضربه متوقف شد و دوباره راه اندازی نشد، احتمالاً تسمه تایم شما است. زمان بندی موتور باید دقیقا تنظیم شود، در غیر این صورت سوپاپ ها و پیستون ها ممکن است با هم برخورد کنند و در نتیجه تعمیرات موتور بسیار گران تمام شود. اگر تسمه تایم شما شکسته است، قبل از اقدام به تعویض تسمه مطمئن شوید که سوپاپ آسیب دیده است.

چه زمانی باید تسمه تایم تعویض شود؟

چه زمانی باید تسمه تایم تعویض شود؟

تعویض تسمه تایم بخشی از تعمیر و نگهداری منظم خودکار است و باید بین 90 هزار تا 140 هزار کیلومتر انجام شود. هزینه تعویض تسمه تایم به نوع خودرو بستگی دارد با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، عدم تعویض به موقع آن می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد.

علائم پاره شدن تسمه تایم

علائم پاره شدن تسمه تایم

 

تسمه تایم ممکن است بدون هیچ علامت قبلی از کار بیفتد، بنابراین اگر در محدوده مسافت پیموده شده هستید، باید بدون توجه به آن، آن را تعویض کنید. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات ماشین شما به شما هشدار می دهد که تسمه فرسوده شده است. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، باید خودرو را به تعمیرگاه خودرو واجد شرایط ببرید:

مشکل در استارت زدن ماشین

 این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما اغلب به این دلیل است که زمان جرقه زنی خاموش است.

دود قابل مشاهده

اگر خودروی شما شروع به بیرون ریختن دود غلیظ از لوله اگزوز کند، سوخت به درستی نمی سوزد و احتمالاً به دلیل باز یا بسته نشدن به موقع سوپاپ ها می باشد.

لرزش های عجیب موتور

هنگامی که تسمه تایم کشیده می شود یا دندانه های خود را از دست می دهد، می تواند ریتم طبیعی موتور را از بین ببرد و باعث لرزش موتور خودرو شود.

موتور نشتی و داغ

 اینها علائم مستقیم تسمه تایم نامناسب نیستند، اما اگر ماشین گرمتر از حد معمول کار کند یا مایعات نشت کند، می تواند باعث ساییدگی نامناسب تسمه و احتمالاً از کار افتادن زودهنگام آن شود.

در نتیجه یکی از هزاران نفری نباشید که مجبورند موتورهایشان را روی یک قطعه کوچک بازسازی کنند. تسمه تایم را به موقع تعویض کنید و هزاران هزار در هزینه تعمیر خودرو صرفه جویی کنید. فروشگاه لوازم یدکی لوازم آنلاین تمامی قطعات موتور و دیگر لوازم یدکی خودرو را با قیمت‌های مقرون ‌به‌ صرفه توانسته است رضایت مشتریان خود را به دنبال داشته باشد. برای استعلام قیمت در مورد تعویض تسمه تایم و سایر تعمیرات خودرو می توانید با ما تماس بگیرید.

تهران-خیابان ملت

Lavazemonline@gmail.com