×

علائم و نشانه های خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو

24 خرداد 1401 ادمین لوازم آنلاین

دیسک و صفحه کلاچ از سری لوازم مصرفی می باشند که با دیگر قطعات گیربکس وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارند. اجزای سیستم کلاچ خودرو از چند بخش تشکیل شده است که هرکدام وظیفه خاصی را دارند که عبارتند از:

1.فلایویل

2.پوسته کلاچ

3.فنر کلاچ

4.دیسک کلاچ

5.صفحه کلاچ

6.بلبرینگ کلاچ

7.دوشاخه کلاچ

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو

اگر می خواهید مشکلات کلاچ خود را زود تشخیص دهید، به این علائم توجه کنید

1)   نرم و اسفنجی بودن پدال کلاچ

نرم و اسفنجی بودن پدال کلاچ

استحکامی که پدال کلاچ شما با آن فشار می دهد در خودروهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی، پای چپ شما باید در هنگام پایین آمدن با مقاومتی روبرو شود. اگر فشار دادن کلاچ به نظر می رسد که مقاومت سابق را ندارد ، این می تواند نشانه ای باشد که کلاچ شما به پایان عمر خود نزدیک شده است.

2) دور موتور بالا و کندی خودرو

دور موتور بالا و کندی خودرو

علت دور موتور بالا و سرعت پایین

خودروی شما در دنده است و می خواهید کمی قدرت بیشتری تولید کنید. اما هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید، دور موتور بالا می رود اما خودروی شما به کندی حرکت می کند. این نشانه این است که کلاچ شما در حال لیز خوردن است. اتفاقی که می افتد این است که دیسک کلاچ شما به حدی فرسوده شده است که در گرفتن فلایویل و صفحه فشار با مشکل مواجه می شود و این امر باعث می شود موتور در انتقال قدرت چرخش به گیربکس مشکل داشته باشد.یک راه ساده برای تست لغزش کلاچ این است که موتور خود را روشن کرده و ترمز دستی را درگیر کنید. دنده را با کلاچ درگیر در دنده دوم یا سوم قرار دهید و دور موتور را تا حدود 2500 دور در دقیقه بچرخانید. سپس به آرامی پدال کلاچ را رها کنید. ماشین شما باید متوقف شود اگر اینطور نیست، کلاچ شما در حال لیز خوردن است.

3) جابجایی سخت تر 
وقتی خودروی خود را در حالت دنده عقب قرار می دهید، قدرت را از میل لنگ به جهت مخالف هدایت می کنید. این یک فرآیند بسیار بزرگ برای پیشرانه است، از این رو گاهی اوقات هنگام تعویض دنده به سمت عقب، صدای شدیدی را می شنوید یا احساس می کنید. اگر دنده شما در تلاش است که به عقب برود، ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد. به طور مشابه، اگر برای شما سخت است که دنده‌ها را نیز تغییر دهید، ممکن است نشان دهنده فرسوده شدن کلاچ شما باشد.

4) تولید صداهای عجیب توسط کلاچ
مانند بسیاری از چیزها، اگر صدایی غیرعادی تولید کند، این احتمال وجود دارد که چیزی کاملاً درست نباشد. در مورد کلاچ شما، هنگام رها کردن پدال، صداها می توانند از پدال خارج شوند. صداها معمولاً از مکانیزم آزادسازی کلاچ می آیند. در خودروهای جدیدتر، این معمولاً هیدرولیک است، در حالی که وسایل نقلیه قدیمی اغلب دارای تنظیمات مکانیکی هستند. با بالا رفتن سن مکانیزم، قسمت‌های خاصی ممکن است خشک شوند و/یا فرسوده شوند، ممکن است صدای جیغ، خراشیدن یا کوبیدن را بشنوید.

اگر هنگام فشار دادن پدال صداهای غیرعادی شنیدید، ممکن است نشان دهنده مشکل در یاتاقان یا بلبرینگ میل لنگ باشد. اگر صدا یک جیغ است که قبل از برخورد پدال کلاچ به زمین اتفاق می افتد، احتمالاً بلبرینگ رها کننده است. 

5)بوی بد داخل کابین 
گاهی اوقات، حتی ممکن است هنگام کار با کلاچ یا دنده متوجه بد بودن کلاچ نشوید. در عوض، ممکن است بوی آن را استشمام کنید. اگر عجولانه رانندگی می‌کنید و یا عادت وحشتناکی دارید که حتی زمانی که از کلاچ استفاده نمی‌کنید، پای خود را روی پدال کلاچ بگذارید (این کار به عنوان کلاچ سواری شناخته می‌شود)، اگر کابین خودرویتان با بوی بد پر می شود این نشان می دهد که سطوح کلاچ بیش از حد گرم شده است. اگر اجازه ندهید صفحه کلاچ خنک شود، ممکن است باعث ساییدگی و پارگی ناخواسته شود.

چه موقع کلاچ بگیریم؟

اگر می خواهید تعویض کلاچ خود را به تعویق بیندازید، هر زمان که رانندگی می کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

سوار کلاچ نشوید اگر از پدال کلاچ خود استفاده نمی کنید، پای چپ خود را از آن بردارید.
اگر در توقفی هستید که بیش از چند ثانیه طول می کشد، پدال کلاچ خود را فشار ندهید.
با متعادل کردن کلاچ و پدال گاز، روی شیب «آویزان» نشوید.

اگر در یک نقطه شیب دار هستید، از ترمز دستی خود برای ثابت ماندن استفاده کنید. علاوه بر این، شروع مناسب در سربالایی با عقبگرد به مهارت و اعتماد بیشتری نیاز دارد و سپس تعادل کلاچ و پدال گاز را حفظ می کند.

این نکات را در نظر داشته باشید و کلاچ شما باید برای مدت طولانی دوام بیاورد.

نحوه کنترل کلاچ در پیچ ها و گردش ها

هنگام چرخش در پیچ ها نباید کلاچ را فشار دهید. فشار دادن کلاچ مکانیزم انتقال را آزاد می کند و این بر پایداری بدنه خودرو تأثیر می گذارد. همانطور که شما در حال چرخش هستید و وسیله نقلیه شما نامتعادل است، ممکن است کشش خود را از دست بدهد و بسته به سرعت ممکن است خودرو واژگون شود.

مطالب بیشتر:

- گیربکس چیست ؟

 

تهران-خیابان ملت

Lavazemonline@gmail.com