×

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

29 خرداد 1401 ادمین لوازم آنلاین

روغن برای خودروی شما مانند خونی می باشد که برای بدن شما لازم است. با این حال، بدن شما می تواند خون شما را تصفیه کند و به مرور زمان سلول های خونی جدید بسازد ولی خودروی شما نمی تواند این کار را انجام دهد. تعویض روغن بخشی از تعمیر و نگهداری منظم و مداوم شماست و در حالی که به نظر می رسد امری ابتدایی و ساده می باشد اما در واقع یکی از حیاتی ترین موارد تعمیر و نگهداری خودرو است. عدم تعویض به موقع روغن می تواند مشکلات و هزینه های زیادی را در پی داشته باشد از افزایش مصرف سوخت گرفته تا آسیب جدی به موتور و تخریب کامل موتور.

بهترین زمان تعویض روغن خودرو

بهترین زمان تعویض روغن خودرو

 ما فهرستی از نشانه های اصلی که نشان می‌دهد موتور خودروی شما به تعویض روغن نیاز دارد یا اینکه کارهای تعمیر و نگهداری مرتبط دیگری باید انجام شود، گردآوری کرده‌ایم.امیدواریم با خواندن این مقاله به تمامی سوالات شما در رابطه با تعویض روغن خودرو پاسخ داده شود.قبل از اینکه دقیقاً به علائمی بپردازیم که نشان می دهد موتور شما نیاز به تعویض روغن دارد، مهم است که کمی بیشتر در مورد روغن موتور، انواع مختلف روغن موتور موجود در بازار و چرایی نیاز به تعویض در وهله اول اطلاع پیدا کنید.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور مایع غلیظی است که وظیفه روغن کاری و خنک کننده موتور خودروی شما را برعهده دارد. همه موتورهای خودرو به روغن نیاز دارند، اما نوع و وزن (ضخامت) آن روغن در موتورهای مختلف متفاوت است. همچنین بسته به زمان تولید موتور شما تغییر می کند. موتورهای جدیدتر الزامات سخت گیرانه تری برای مصرف سوخت و مصرف روغن دارند و این به معنای فاصله های باریک تر در داخل موتور است. بیشتر موتورهای مدرن از روغن نازک تری نسبت به 10، 20 یا 30 سال پیش استفاده می کنند.

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

دو نوع اصلی روغن موتور وجود دارد - روغن معدنی و روغن مصنوعی. روغن معدنی یک فرآورده نفتی است که مانند بنزین از نفت خام به دست می آید. در عوض روغن مصنوعی در آزمایشگاه تولید می شود. همچنین مخلوط هایی وجود دارد که این دو نوع روغن را با هم مخلوط می کنند.

به طور کلی، روغن معدنی ارزان تر است، اما عمر طولانی ندارد. روغن مصنوعی گران‌تر است، اما تقاضا برای منابع طبیعی را کاهش می‌دهد و عمر طولانی‌تری دارد

وزنه های سنگین تری در برخی وسایل نقلیه استفاده می شود، اما به طور فزاینده ای نادر شده اند (10W30، 10W40، 20W50، و غیره). مهم است که وزن روغنی را که خودروساز برای موتور شما تعیین کرده است رعایت کنید، در غیر این صورت ممکن است به مرور زمان باعث کاهش مصرف سوخت یا حتی آسیب موتور شود.

چرا تعویض روغن موتور مهم است؟

روغن موتور به چند دلیل مهم است که مهمترین دلیل آن روان کاری است. تمام قطعات متحرک را محافظت می کند و از ساییدگی آنها به یکدیگر جلوگیری می کند. بدون روغن موتور، سایش فلز روی فلز در مدت زمان بسیار کوتاهی موتور شما را از بین می برد. روغن موتور یک لایه نازک اتمی بین قطعات متحرک ایجاد می کند که از تماس کامل جلوگیری می کند و عمر موتور را افزایش می دهد.

دلیل دوم استفاده از روغن موتور در خودرو خنک شدن آن است. بیشتر سرمایش مورد نیاز توسط سیستم خنک کننده ( رادیاتور، ترموستات، پمپ آب و ...) تامین می شود. با این حال، روغن موتور مقداری خنک کننده اضافی برای مناطقی از موتور که مایع خنک کننده نمی تواند به آن برسد، فراهم می کند.

روغن موتور همچنین مسئول کمک به تمیز کردن موتور، حذف مواد زائد مانند ریزه های فلزی و سایر رسوبات بالقوه آسیب رسان است.

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور خودرو

امروزه دیگر فاصله زمانی یکسان تعویض روغن موتور برای همه خودروها توصیه نمی شود. زمانی، بیشتر مکانیک‌ها توصیه می‌کردند روغن موتور خود را هر سه ماه یکبار یا 5000 کیلومتر تعویض کنید، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد. که دیگر اینطور نیست. با روغن‌ها و ترکیب‌های روغن با کیفیت بالاتر، اکنون می‌توانیم بین تعویض روغن زمان بیشتری را طی کنیم. برخی از روغن موتورها می توانند تا 16000 کیلومتر بین تعویض دوام داشته باشند (روغن های مصنوعی پیشرفته).

با این حال، بهترین قانون سرانگشتی این است که از توصیه خودروساز خود پیروی کنید، که باید در کتابچه راهنمای خودرو شما ذکر شده باشد و یا قانون سه ماهه و یا 5000 کیلومتر را برای تعویض روغن خودرو دنبال کنید.

ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟

ویسکوزیته روغن اصطلاحی است برای بیان توانایی روغن در روانکاری موتور و محافظت از قطعات متحرک استفاده می شود. با گذشت زمان و در اثر حرارت، روغن نازک شده و چسبناکتر می شود. این باعث کاهش ویسکوزیته و توانایی آن در محافظت از موتور خودرو می شود. بنابراین ، چک کردن سطح و کیفیت روغن موتور خودرو را باید به طور منظم انجام داد.

وقتی ماشین بدون روغن رانندگی می شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی ماشین بدون روغن رانندگی می شود

اگر بخواهید خودروی خود را با روغن موتور کم رانندگی کنید، ممکن است چیزی جز فرسودگی جزئی اجزای داخلی موتور نداشته باشد. واقعا بستگی به سطح پایین روغن دارد. شما به طور کلی تا حدود یک لیتر پایین ایمن هستید. با این حال، اگر بخواهید بدون روغن موتور رانندگی کنید، موتور به سرعت مسدود می شود و باید کل موتور را تعویض کنید.

اثرات استفاده از روغن نادرست در خودرو

اثرات منفی استفاده از روغن موتور بی کیفیت در خودرو به نوع روغنی که به موتور خود اضافه می کنید بستگی دارد. در برخی موارد، شما هیچ تفاوتی را متوجه نخواهید شد. در موارد دیگر، افزایش مصرف سوخت را مشاهده خواهید کرد. در موارد بسیار جدی، ممکن است باعث فرسودگی بیش از حد پمپ روغن شود که منجر به کاهش عمر موتور می شود.به عنوان مثال اگر خودروی شما برای استفاده از 5W20 رتبه بندی شده باشد و به جای آن 5W30 اضافه کنید، واقعاً چیز زیادی متوجه نخواهید شد. با این حال، اگر 20W50 را اضافه کنید، قطعا متوجه افزایش مصرف سوخت ، عملکرد کند و شاید حتی ضربه موتور خواهید شد. همیشه از وزن روغن توصیه شده توسط خودروساز خود استفاده کنید.

زمان تعویض روغن موتور خودرو

حالا که با موارد بالا آشنا شدید، بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا نیاز به تعویض روغن موتور دارید یا خیر. این 10 علامت تعویض روغن از عقل سلیم گرفته تا شگفت انگیز است.

دفترچه مسافت پیموده شده خود را بررسی کنید

شاید ساده ترین راه حل برای این سوال که چه زمانی باید روغن موتور خود را تعویض کنید این باشد که فقط به دفترچه تعویض روغن سرویس قبلی خود نگاه کنید. اکثر مکانیک ها و مغازه های تعویض روغن یک دفترچه یا یک کارت در سمت راننده خودرو قرار می دهند. در اینجا، تاریخ ، نوع روغن و سرویس های انجام شده و مسافت پیموده شده زمانی که باید دوباره خودروی شما تعویض روغن شود را پیدا خواهید کرد. برخی از مغازه های تعویض روغن همچنین وزن روغن مصرفی را فهرست می‌کنند که برای طول عمر موتور خودرو بسیار مفید می باشد.

دلیل سیاه شدن روغن موتور

دلیل سیاه شدن روغن موتور خودرو

وقتی روغن جدید است، تمیز است و معمولاً به رنگ طلایی روشن تا تیره است . اما با گذشت زمان و در اثر استفاده ، روغن موتور خودرو به تدریج تیره می شود. این تیرگی به دلیل گرمای موتور و همچنین ناخالصی ها و زباله هایی است که هنگام پمپاژ از طریق موتور جمع می شود. چک کردن مرتب نشانگر (گیج روغن) به شما این امکان را می‌دهد که مراقب رنگ روغن موتور خود باشید زیرا در طول زمان تغییر می‌کند. اگر میله اندازه گیری را کشیدید و متوجه شدید که روغن تیره است، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

علت ناک زدن موتور خودرو

کار اصلی روغن موتور روانکاری است. وقتی روغن کافی وجود ندارد، قطعات متحرک داخل موتور روغن کاری مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. این به آنها اجازه می دهد تا تماس فیزیکی و فلز به فلز برقرار کنند که می تواند باعث ضربه زدن یا صدای تق تق ایجاد شود. همچنین ممکن است صدای بالابرها ویا بلبرینگ بادامک را به دلیل فشار کم روغن در داخل موتور بشنوید، اگر سطح پایین باشد. صدای موتور همچنین زمانی که روغن قدیمی است و ویسکوزیته (قابلیت روانکاری) خود را از دست داده است، ایجاد می شود.

توجه داشته باشید که این همان ضربه موتور نیست، که به آن پینگ نیز می گویند، که ناشی از نسبت نادرست هوا به سوخت است. اگر صدای موتور را می شنوید، بسیار مهم است که سطح روغن و حالت روغن خود را بررسی کنید و فوراً آن را تعویض کنید. این نشانگر تعویض روغن است. ممکن است لازم باشد روغن را به موتور اضافه کنید تا رانندگی به مکانیک نیز ایمن تر شود.

خروج دود آبی از اگزوز

خروج دود آبی از اگزوز

در بیشتر موارد، دود اگزوز خودرو شما عمدتا نامرئی خواهد بود، اگرچه بوی کمی به آن می‌دهد. توجه داشته باشید که موتورهای بنزینی بر خلاف موتورهای دیزلی که دود مشکی و دوده مانند تولید می کنند، دود رنگی بسیار کمی تولید می کنند. همچنین ممکن است در هوای سرد متوجه ابر قابل مشاهده ای شوید که از لوله اگزوز شما تولید می شود - این بیشتر بخار آب است و با گرم شدن موتور به دمای کارکرد از بین می رود. با این حال، اگر متوجه شدید که دود مایل به آبی از اگزوز شما خارج می شود، نشانه آن است که مشکلی وجود دارد. به طور کلی دود آبی در اثر نفوذ روغن به داخل موتور و سوختن همراه با سوخت ایجاد می شود. روغن موتور شما نیز کم خواهد بود. همچنین این احتمال وجود دارد که روغن خارجی نشت داشته باشد و روغن روی سیستم اگزوز چکه کند. توجه داشته باشید که اگر دود مایل به خاکستری است، به احتمال زیاد ناشی از نسبت سوخت به هوا نادرست است، زیرا موتور شما در حال سوختن "غنی" است - سوخت بیش از حد در حال سوختن است.

علت بوی روغن سوخته داخل کابین خودرو

اگر بوی روغن سوخته در داخل ماشین حس کردید، فقط یک علت دارد و این است که خودروی شما نشت روغن دارد و روی قسمت

داغ موتور یا اگزوز می چکد و در حال سوختن است. مناطق بالقوه زیادی برای نشت روغن وجود دارد.

انواع روغن ریزی خودرو

فشنگی روغن

این پلاگین تخلیه در تابه روغن موتور شما است. در هنگام تعویض روغن خارج می شود و تعویض می شود. با این حال، اگر به درستی سفت نشده باشد، یا واشر آن دچار مشکل شده باشد ، ممکن است روغن چکه کند.

فیلتر روغن

فیلتر روغن ذرات معلق داخل روغن را تصفیه میکند و در هر تعویض روغن باید تعویض شود. اگر فیلتر به درستی قرار نگیرد یا خراب شده باشد، ممکن است روغن نشت کند. فیلتر همچنین ممکن است آسیب ببیند و باعث نشت روغن شود.

درپوش سوپاپ موتور

روغن می تواند از اطراف لبه های واشر درپوش سوپاپ در بالای موتور شما و سپس به سمت پایین موتور نشت کند. بسته به اندازه موتور شما، ممکن است بیش از یک واشر پوشش سوپاپ داشته باشید.

واحد ارسال روغن

واحد ارسال روغن یا سوئیچ فشار معمولاً در پشت موتور قرار دارد و در صورت آسیب دیدن واشر می تواند روغن به داخل بلوک نشت کند.

واشر تابه روغن

واشر روغن درد تشت روغن را به پایین موتور می‌بندد. ممکن است در هر نقطه از محیط خود نشت کند.

واشر سر

نشت واشر سر می تواند باعث ریختن روغن در سر موتور شود و معمولاً برای تعویض نیاز به خراب شدن موتور دارد.

کاسه نمد اصلی جلو یا عقب

 نشتی درزگیر اصلی جلو یا عقب می تواند باعث نشت روغن موتور از سمت چپ یا راست موتور یا جلو یا پشت موتور بسته به نوع پیشرانه شود.

بسیاری از نشتی های جزئی روغن به خوبی باقی می مانند، تا زمانی که مکانیک شما آنها را در طول زمان در هر سرویس تعویض/نگهداری روغن نظارت کند. با این حال، اگر در داخل خودرو خود بوی روغن سوزی به مشام می رسد، نشت شدید است و باید فورا تعمیر شود. اگر این کار را انجام ندهید باعث آسیب به موتور و یا حتی از بین رفتن آن می شود. در برخی موارد، اگر روغن موتور مشتعل شود، حتی ممکن است منجر به آتش سوزی خودرو شود.

علت روشن شدن چراغ روغن

داشبورد شما تعدادی چراغ هشدار مهم از جمله چراغ چک موتور، چراغ باتری و ... را در خود جای داده است. یکی از این چراغ های هشدار ، چراغ چک روغن است. این نور قرمز است و به شکل قوطی روغن است که قطره ای از دهانه آن بیرون می آید. همانطور که ممکن است تصور کنید، این یکی از ساده ترین علائم تعویض روغن برای تفسیر است، زیرا ماشین شما در واقع به شما می گوید که نیاز به تعویض روغن دارد.

بیشتر بخوانید:

اگر چراغ چک روغن هنگام رانندگی روشن شد، به محض اینکه توانستید کنار بکشید و موتور خود را خاموش کنید. این چراغ می‌تواند چند چیز مختلف را نشان دهد، اما معمولاً زمانی روشن می‌شود که فشار روغن در موتور به زیر سطح ایمن می‌رسد. معمولاً به این دلیل است که روغن در موتور بسیار کم است. با این حال، می تواند به این معنی باشد که پمپ یا واحد فرستنده معیوب است و نیاز به تعویض دارد.به محض ایمن شدن سطح روغن را بررسی کنید. اگر کم است، باید آن را با روغن تازه پر کنید. وقتی روغن اضافه کردید، ببینید چراغ خاموش می شود یا خیر. درصورت خاموش شدن سریعا به مکانیکی بروید و مکانیک را برای نشتی که ممکن است منجر به وضعیت روغن کم شده باشد بررسی کنید.

اگر چراغ خاموش نشد، بهتر است با امداد خودرو تماس بگیرید، زیرا به این معنی است که فشار روغن کافی در موتور وجود ندارد که به احتمال زیاد به دلیل خرابی پمپ روغن است. برخی از مدل‌های موتور می‌توانند با فشار روغن بسیار کم بدون آسیب‌دیدگی زیاد کار کنند، اما اکثر خودروها نمی‌توانند و بهتر است جهت جلوگیری از خسارت بیشتر با یدک کش تماس بگیرید.

چراغ یادآوری تعویض روغن

وسایل نقلیه جدید معمولاً دو چراغ روغن دارند.  یکی چراغ هشدار قرمز است که در بالا مورد بحث قرار گرفت و دیگری چراغ هشدار تعویض روغن است. این چراغ علامت تعویض روغن هیچ ربطی به سطح روغن یا میزان فشار روغن داخل موتور ندارد. به طور خودکار در نقاط مسافت پیموده شده مشخص روشن می شود تا یادآوری کند که زمان تعویض روغن شما فرا رسیده است. مکانیک شما باید این چراغ را در هر سرویس بازنشانی کند.

اگر روشن شده است، به این معنی است که شما از مسافت پیموده شده فاصله سرویس توصیه شده سازنده خود فراتر رفته اید، یا اینکه مکانیک چراغ را در سرویس قبلی شما تنظیم مجدد نکرده است. کارت تعویض روغن را بررسی کنید و مسافت پیموده شده روی آن را با مسافت پیموده شده روی کیلومترشمار خودرو مقایسه کنید. اگر کیلومترشمار بالاتر را نشان می دهد، پس پنجره تعویض روغن خود را از دست داده اید و باید به زودی آن را تعویض کنید. اگر مسافت پیموده شده کارت بیشتر باشد، مکانیک فراموش کرده است که چراغ را تنظیم مجدد کند.

سطح روغن پایین است

برای همه دارندگان خودرو مهم است که بدانند نشانگر روغن آنها در کجا قرار دارد و سطح آن را به طور منظم بررسی کنند. این به شما این امکان را می دهد که مراقب مصرف روغن، رنگ و وضعیت آن باشید و قبل از جدی شدن از مشکلات جلوگیری کنید. در حالت ایده آل، باید سطح روغن خود را هر هفته چک کنید، اما یک بار در ماه معمولا بی خطر است.

اگر میله اندازه گیری خود را چک کنید و سطح روغن پایین است، ممکن است به چند مورد اشاره داشته باشد. اول اینکه، استفاده از مقدار کمی روغن بین فواصل زمانی تعویض روغن برای برخی موتورها طبیعی است. مقدار دقیق از خودروساز به خودروساز و مدل به مدل و همچنین با زمان متفاوت است. به عنوان مثال، برای برخی خودروها سوختن تا یک لیتر روغن بین تعویض روغن طبیعی در نظر گرفته می شود. این روغن نشت نمی کند، بلکه سوخته است

اگر روغن زیر سطح ایمن روی میله روغن باشد باید آن را پر کنید. در بیشتر موارد، علامت پایین روی میله نشان دهنده پایین بودن موتور است. اگر در مسافت پیموده شده برای سرویس روغن خود هستید، ممکن است با پر کردن آن خوب باشید.با این حال، اگر مسافت پیموده شده تعویض روغن خود را دارید یا بیشتر از آن هستید، مهم است که روغن خود را تعویض کنید. همچنین مهم است که مکانیکی که از آن استفاده می کنید نشت روغن را در حین سرویس بررسی کند. همانطور که گفته شد، ممکن است مقداری از مصرف روغن طبیعی باشد، اما ممکن است به دلیل نشتی واشر یا مشکلات دیگر نیز ایجاد شود.

مسافت پیموده شده بیش از حد

ما به خودروهای خود متکی هستیم تا ما را به محل کار، رفت و آمد از فروشگاه و موارد دیگر برسانند. ما همچنین به آنها متکی هستیم تا مسافت های طولانی تری را برای ما طی کنند. سفر تعطیلات عید نوروز یک مثال عالی است. سفر طولانی سایش زیادی به موتور و روغن موتور وارد می کند. شما باید بلافاصله قبل از سفر و همچنین پایان سفر روغن را تعویض کنید.

استفاده طولانی مدت از خودرو و مدت زمان طولانی در دماهای بالا روغن را سریعتر از استفاده معمولی تجزیه می کند. روغن سریع‌تر تیره می‌شود، ناخالصی‌ها را سریع‌تر جذب می‌کند و توانایی روان‌کاری خود را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری از دست می‌دهد. تعویض روغن قبل و بعد از یک سفر طولانی تضمین می‌کند که با استفاده از روغنی که توانایی روان‌کاری خود را از دست داده است، به طور ناخواسته به موتور آسیب وارد نکنید.

اگر خودروی دست دومی دارید، باید در مورد تعویض روغن دقت بیشتری داشته باشید، زیرا احتمالاً خودروی شما قبلاً چندین کیلومتر را طی کرده است. توصیه می‌شود که با بزرگ‌تر شدن کیلومترشمار خودرو، زمان‌بندی یا پیش‌فرض تعویض روغن را بیشتر کنید و از روغن موتور با کیفیت استفاده کنید.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

گرمای بیش از حد معمولاً با سطح پایین روغن مرتبط نیست، اگرچه باید چنین باشد. اگر مایع خنک‌کننده شما کم باشد، معمولاً متوجه می‌شوید، اما روغن کم نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. حتی اگر سطح مایع خنک کننده شما خوب باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر روغن در موتور کم باشد، به گرم شدن ادامه می دهد زیرا فرصتی برای خنک شدن ندارد. این بدان معناست که مایع خنک‌کننده موتور سخت‌تر گرمای اضافی را از بین می‌برد و متوجه خواهید شد که آمپر رادیاتور شروع به بالا رفتن می‌کند.

اگر متوجه شدید که آمپر آب خودرو به سطوح ناامن (زرد یا قرمز روی گیج) بالا می‌رود، جایی امن برای کشیدن آن پیدا کنید و بگذارید خنک شود. در حالی که موتور در حال خنک شدن است، سطح روغن را بررسی کنید. اگر کم باشد، باید قبل از رانندگی به مکانیک، آن را پر کنید. همچنین باید سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید، اما تا زمانی که موتور کاملا خنک نشده است این کار را انجام ندهید. مایع خنک کننده داغ می تواند از مخزن یا رادیاتور منفجر شود و باعث سوختگی جدی شود.

پس از خنک شدن موتور، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را پر کنید. در صورت داغ شدن بیش از حد موتور، هرگز آن را روشن نکنید، زیرا می تواند باعث آسیب جدی، تا ترک خوردن بلوک موتور شود، که اساساً موتور را از بین می برد.

در نتیجه بسیار مهم است که مراقب وضعیت روغن و سطح خودرو خود باشید. همیشه اطمینان حاصل کنید که در فواصل زمانی مناسب سرویس می شود و از روغنی با کیفیت و وزن مناسب موتور خود، بر اساس مشخصات سازنده استفاده می کنید. هر گونه نشانه ای از کم بودن روغن ، فشار کم روغن ، نشت روغن یا گرم شدن بیش از حد باید فوراً برطرف شود.

تهران-خیابان ملت

Lavazemonline@gmail.com