×

روش های کاهش مصرف سوخت

06 تیر 1401 ادمین لوازم آنلاین

اگر چه قیمت بنزین در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین می باشد اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود نگرانی هایی که قیمت ها ممکن است افزایش یابد ، اغلب رانندگان به دنبال راهکارهایی مناسب جهت کاهش مصرف سوخت خودرو هستند که شما را با آنها آشنا می کنیم.

روش های کاهش مصرف سوخت

روش های کاهش مصرف سوخت

با افزایش قیمت سوخت در پمپ بنزین ها ، صددرصد رانندگان مشتاق خواهند بود تا هرچه می توانند از هزینه های خودرو بکاهند.

یکی از راه‌های انجام این کار، رانندگی مؤثرتر و کاهش مصرف سوخت خودرو است. وقتی پشت فرمان هستید با طرز فکر متفاوت و تمرکز بیشتر می توانید به اهداف خود جهت کاهش مصرف سوخت دست یابید.

در این مقاله چند راه ساده و کاربردی برای تغییر نحوه رانندگی و بهبود بهره وری سوخت آورده شده است. اگر می‌خواهید تلاش خود را برای رانندگی با محیط زیست بیشتر پیش ببرید، در ادامه می‌توانید نکات بیشتری را مشاهده کنید.

1.تسلط به جاده و استفاده کمتر از ترمز

تسلط به جاده و استفاده کمتر از ترمز

این به معنای نگاه کردن به جلو و پیش بینی موانع است. به صورتی که شما می توانید به جای فشار دادن پدال ترمز، شدت فشار به پدال گاز را کاهش دهید. در شیب‌ها و هنگام سرازیری از نیروی جاذبه استفاده کنید و از شتاب سرازیری برای رسیدن به مسیر استفاده کنید.

  1. سفرهای خود را برنامه ریزی کنید

سفرهای خود را برنامه ریزی کنید

به طور قطع و یقین اصلاً کسی علاقه ای به رانندگی در ترافیک های سنگین را ندارد. ماندن در ترافیک های سنگین باعث می شود که مصرف سوخت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. سعی کنید مسیر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که از بخش‌های شلوغ جاده، به‌ویژه در زمان‌های اوج ترافیک اجتناب کنید و حتی المقدور از مسیرهایی با ترافیک روان رفت و آمد کنید. در صورت امکان، طوری برنامه ریزی کنید که یک سفر رفت و برگشت به جای چند سفر کوتاه انجام دهید تا موتور را به دفعات زیاد از حالت سرد روشن نکنید. نتایج آزمایشات متعدد نشان داده است که یک موتور سرد معمولاً دو برابر یک موتور گرم سوخت مصرف می کند.

3.کاهش سرعت

کاهش سرعت و نقش آن در مصرف سوخت

هر چه با سرعت بالاتر رانندگی کنید بالطبع هزینه سوخت شما نیز افزایش می یابد. بنابراین با سرعت مطمئنه رانندگی کنید چرا که هم ایمنی و امنیت بیشتری دارید و هم اینکه هزینه های سوخت شما کاهش می یابد. آزمایشات مختلف ثابت کرده است که رانندگی با سرعت ثابت 80 کیلومتر در ساعت به جای 110 کیلومتر در ساعت می تواند مصرف سوخت را تا 25 درصد بهبود ببخشد. بدیهی است که باید با سرعتی متناسب با جاده ای که در آن هستید رانندگی کنید. به طور مشابه، اگر محدودیت سرعت را بشکنید و با سرعت 140 کیلومتر در ساعت حرکت کنید، خودروی شما تا 25 درصد بیشتر از سرعت 110 کیلومتر در ساعت سوخت مصرف می کند.

4.به آرامی شتاب بگیری

هر چه خودروی شما بیشتر شتاب بگیرید، سوخت بیشتری می سوزانید. شتاب گیری لحظه ای می تواند تا 60 درصد سوخت بیشتری مصرف کند. شرکت خودروسازی تویوتا که یکی از غول های این صنعت می باشد پیشنهاد می‌کند که یک قانون خوب این است که حدود پنج ثانیه طول بکشد تا از یک توقف به سرعت 30 کیلومتر در ساعت برسید.

5.سرعت خود را ثابت نگه دارید

ثابت نگه داشتن سرعت

در بزرگراه ها و جاده های برون شهری کنترل سرعت وسیله نقلیه خودرا حفظ کنید و سعی کنید با سرعتی ثابت رانندگی کنید و از گاز دادن بیجا و بی مورد پرهیز کنید. درصورتی که در طول مسیر سرعت ثابت نداشته باشید مصرف سوخت بالاتر می رود. به همین منظور در خودروهای امروزی از سیستم کروز کنترل استفاده می شود که نقش مهمی در بهینه سازی مصرف سوخت دارد.

تنظیم چه چیزی باعث کاهش مصرف سوخت وسیله نقلیه می شود ؟

وزن خودرو

هر چه ماشین شما سنگین‌تر باشد، برای افزایش سرعت یا کاهش سرعت آن سخت‌تر کار می‌کند. بنابراین اگر اقلام سنگینی را داخل خودرو دارید و به آن ها نیازی ندارید نسبت به برداشتن آنها اقدام نمایید تا مصرف سوخت خودروی شما کمتر شود. برخی از محققان به این موضوع تاکید دارند که اگر یک راننده شهری هستید، در داخل شهر فقط نیمی از باک خود را پر کنید و به بهینه شدن مصرف سوخت خود کمک کنید.

نگهداری اولیه خودرو

نگهداری و سرویس اولیه خودرو

برای نگهداری از خودروی خود وقت بگذارید و به طور منظم ماشین خود را بازرسی و در صورت نیاز تعمیر کنید. برای رانندگی با مصرف سوخت بهینه بسیار مهم است که اصول اولیه تعمیر و نگهداری خودرو مانند فشار باد لاستیک را رعایت کنید.

تنظیم کولر خودرو

تنظیم کولر خودرو

درخصوص کولر خودرو و رابطه آن با میزان مصرف سوخت می توان گفت در سرعت های پایین و در حالت توقف خودرو ، تهویه مطبوع و گرمایش به موتور خودرو فشار وارد می کند و می تواند سوخت بیشتری را بسوزاند.

تعویض دنده به موقع

تعویض دنده به موقع

یکی دیگر از مواردی که درخصوص کاهش مصرف سوخت بسیار حائز اهمیت می باشد تعویض به موقع دنده می باشد. در صورتی که در اسرع وقت دنده را عوض کنید فشار کمتری به موتور خودرو وارد می شود و نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و عملکرد بهتر موتور خودرو در طولانی مدت می باشد. بسیاری از کارشناسان خودرو به رانندگان توصیه می کنند که قبل از رسیدن دور موتور به 2500 دور در دقیقه (rpm) دنده خود را عوض کنند.

خاموش کردن خودرو در زمان توقف طولانی

هنگامی که برای یک یا دو دقیقه قصد توقف دارید ، خودروی خود را خاموش کنید. چرا که روشن نگه داشتن بی دلیل خودرو در حالت توقف های طولانی می تواند مصرف سوخت خودرو را بالا ببرد. امروزه شرکت های برتر خودروسازی دنیا خودروهایی مدرن را روانه بازار می کنند که با فناوری استاپ-استارت که موتور را در حالت ساکن قطع می‌کند و به خوبی مصرف سوخت را کنترل می کنند.

یک خودروی کم مصرف بخرید

امروزه با تنوع بالای خودروها و طراحی های پیچیده این خودروها مصرف سوخت خودروهای هم اندازه می تواند تا 45 درصد متفاوت باشد. شما می توانید قبل از خرید خودرو با کسب اطلاعات در زمینه مصرف سوخت خودروی مدنظر با انتخاب کم‌مصرف‌ترین خودرو در کلاس خود، به‌جای خودرویی با میانگین آلایندگی بالا، مصرف سوخت را حدود ۲۴ درصد کاهش دهید.

 

مقالات مرتبط:

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

تهران-خیابان ملت

Lavazemonline@gmail.com